Africa – cele mai dinamice industrii (II)

During the last 5 years, sub-Saharan Africa has experienced the fastest growth rate of mobile services users – over twice the global average, becoming thus the 3rd market in the world, after Asia and Europe. Still, Africa remains under the global average as the number of subscribers. The main problems currently faced by the mobile industry in Africa include: low coverage in rural areas and large gaps between rural and urban areas; high price of mobile devices and mobile services; local market saturation.

 

 

  1. Comunicații mobile și Internet 

Creșterea economică, formarea unei clase de mijloc și îmbunătățirea nivelului de trai al acesteia au constituit premisele pentru extinderea tehnologiilor avansate pe continentul african, telefonia mobilă fiind unul dintre cele mai dezvoltate în prezent. În ultimii 5 ani, Africa subsahariană a fost regiunea în care s-a înregistrat cea mai rapidă rată de creștere a numărului utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă – de două ori peste media la nivel mondial, devenind astfel a 3-a piață din lume pentru aceste servicii, după Asia și Europa.

Un studiu recent, elaborat de GSMA Intelligence, arată că la sfârșitul anului 2015 numărul abonaților la servicii de telefonie mobilă a ajuns la 557 de milioane (aproximativ 46% din populația Africii). Deși se așteaptă o încetinire a ratei anuale de creștere a numărului de abonamente (până la 6% față de circa 11% în ultimii 5 ani), datorită costurilor mai mari față de cartelele prepay, se estimează că numărul acestora va ajunge la 725 de milioane până în 2020. Chiar și în aceste condiții, Africa rămâne însă ca număr de abonați sub media globală (63%), Orientul Mijlociu (58%), Asia (62%) sau America Latină (65%).

 

Puterea și viteza rețelelor variază în funcție de regiune, iar costurile pentru aceste servicii sunt în continuare prea ridicate pentru milioane de africani. De aceea, practica utilizării cartelelor este mult mai răspândită, având în vedere că majoritatea nu-și pot permite un contract sau nu au un cont bancar. Pentru mulți, chiar și costul unei cartele prepaid este prea ridicat. De exemplu, un gigabyte de date costă în Africa de Sud circa 11 USD – un adevărat lux pentru oameni care trăiesc cu mai puțin de 1,25 dolari pe zi.

Conexiunile de mare viteză (3G și chiar 4G) sunt din ce în ce mai căutate: reprezentând un sfert din totalul conexiunilor la sfârșitul anului trecut, se estimează că acestea vor ajunge la aproape 60% până în 2020. Această tendință determină două direcții de investiții pentru companiile de profil: 

  1. Piața terminalelor tip smartphone este în creștere, ca urmare a scăderii prețurilor acestora: de la aproximativ 230 USD în medie în 2012, la 160 USD în 2015. Operatorii de telefonie mobilă de pe continentul african dezvoltă parteneriate cu producătorii de telefoane, pentru a oferi soluții adaptate pieței africane, care îmbină avantajele ultimelor tehnologii cu un preț accesibil. În aceste condiții, se așteaptă ca până în 2020 Africa să ajungă la peste 700 milioane de conexiuni smartphone, extinzându-se inclusiv în zonele rurale, iar traficul de date pe mobil să crească până la 15 ori.
  2. Achiziția și instalarea de relee GSM este în plină dezvoltare în Africa, constituie o ramură distinctă a industriei IT&C locale și atrage unele din cele mai importante alocări de capital privat străin. 

Principalele probleme cu care se confruntă în prezent industria telefoniei mobile în Africa vizează: acoperirea redusă în zonele rurale și discrepanțe mari între rural și urban (de cele mai multe ori, operatorii consideră că datorită numărului mic de utilizatori în zonele rurale nu se justifică cheltuielile de întreținere a unei rețele de telefonie mobilă, evitând să se extindă în astfel de regiuni), prețul încă ridicat al aparatelor mobile de ultimă generație și al serviciilor de telefonie mobilă, precum și o anumită saturare a pieței care va determina scăderea treptată a fluxului de abonați în anii următori.

Având în vedere rata de penetrare redusă a serviciilor de telefonie mobilă și a accesului la internet, există un potențial de dezvoltare ridicat. În multe țări africane există un mediu competitiv, cu 5 sau mai mulți operatori de telefonie mobilă pe piața națională. Veniturile operatorilor din domeniu au crescut cu 3,8% în 2015, ajungând la 53,5 miliarde USD, în special ca urmare a creșterii traficului de date.

Folosite în principal pentru comunicare și din ce în ce mai mult pentru funcția de socializare (Skype, Viber și WhatsApp sunt foarte populare în Africa), mai ales în rândul tinerilor, telefoanele mobile sunt un mijloc foarte răspândit de efectuare a plăților și transferurilor de bani pe continentul african. Plățile pe mobil reprezintă categoria cu cea mai mare rată de răspândire la nivel mondial, iar Africa subsahariană continuă să se afle pe primul loc în lume la utilizarea serviciilor financiare pe mobil: 52% din serviciile financiare mobile și 64% din conturile atașate telefoanelor mobile sunt în Africa. 10 noi servicii au fost lansate în 2015 și primul semestru al 2016 (inclusiv în Seychelles și Gambia, pentru prima dată). Foarte popular este sistemul M-Pesa, lansat în 2007 de Vodafone pentru Safaricom (Kenia) și Vodacom (Tanzania), care permite utilizatorilor să efectueze tranferuri de bani și plăți cu mobilul fără să aibă nevoie de un cont bancar.

Alte categorii care au început să înregistreze creșteri în ultimii ani sunt serviciile de creditare, asigurare și microfinanțare pe mobil. Așa au luat naștere o serie de parteneriate, precum cel dintre Safaricom și Commercial Bank of Africa care au creat M-Shwari – aplicație de banking pe mobil, sau între Africa Internet Group și compania de asigurări AXA, care oferă produse și servicii de asigurări prin intermediul Jumia și al altor platforme online și mobile din Africa.

Telefonia mobilă constituie principalul mijloc prin care populația continentului african are acces la internet, în condițiile în care infrastructura fixă este foarte slab dezvoltată sau inaccesibilă majorității localnicilor din cauza costurilor ridicate (conform Internet Society, utilizatorii din Africa plătesc de până la 30-40 de ori mai mult decât cei din țările dezvoltate pentru serviciile de internet). Numărul abonaților la internet s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la 300 de milioane în 2015. Aceștia reprezintă însă aproximativ un sfert din populația Africii, iar previziunile nu indică schimbări majore pentru următorii ani: procentul celor fără conexiune la internet în 2020 va fi în continuare ridicat – respectiv 60%, în special în zonele rurale și categoriile sociale cu venituri mici.

Accesul la internet în Africa, iunie 2016. 

Sursa: http://www.internetworldstats.com/stats1.htm 

Factorii care împiedică extinderea accesului la internet sunt: lipsa conexiunilor de mare viteză și cu acoperire largă, costurile ridicate pentru a dezvolta infrastructura necesară în regiunile rurale, la care se adaugă costurile de mentenanță – multe companii consideră că acestea nu sunt rentabile, datorită veniturilor foarte mici care nu vor permite populației din aceste zone plata conectării și întreținerea unui abonament la internet; taxarea excesivă a operatorilor de servicii de telefonie mobilă și internet; nivelul de educație scăzut și lipsa de cultură digitală în rândul populației.

În ciuda dificultăților, Africa oferă o piață de miliarde de dolari pentru furnizorii de internet. Giganți precum Google (Project Loon) sau Facebook (Free Basics) au proiecte (deși unele sunt controversate și generează opoziția populației) care vizează îmbunătățirea accesului la internet pentru milioane de oameni. Cel mai mare success îl vor avea companiile care vor reuși să creeze cele mai bune soluții adaptate zonelor dificile, în care conexiunea la internet și accesul la electricitate sunt limitate în prezent –de exemplu soluții care să ofere mai multe opțiuni (Ethernet, WiFi, 3G, 4G), să garanteze autonomie cât mai mare față de sursele tradiționale de energie dar și un grad real de libertate în utilizarea serviciilor de Internet .

Una dintre consecințele extinderii utilizării internetului este dezvoltarea unui nou model de afaceri, în mediul online (e-business, e-commerce, e-banking etc.), comerțul electronic căpătând rapid amploare. Companii de retail online din Africa, precum Jumia (prezentă în 11 țări) sau Konga valorează acum peste un miliard USD, iar altele, îți croiesc drum, la fel de ambițioase – Mall for Africa sau Shop to my Door.